Monday 5 November 2012

JOM MaSuk Dapur!!! Resipi :)

Masak!Masak!Msak! tapi ape menu dia yew???
Aishhhh!!` cakap pasal makanan plak...b'keriutttttt perut aku nie...sabar3
pakat mai sini belako,nak share resipi sikit nie..HEHEHE~

Nie adalah resipi first yg aku mula2 masak..
maklum jelah,bf aku org JOHOR,so dia ckp if nk jdi org johor kene pandai masak asam pedas..
aku cakap ala senang jelah nk masakk..perghh sekali dia cakap bukan ikan tau, saya nk "ayam masak asam pedas" tau. adoiii,kat situ kau dah mula m'gelabah..tak pernah dengar orang masak ayam asam pedas...seriouslly babe~first time aku dengar menu tue..sayang punyer pasal,aku try jgak masak..just gantikan ikan tue dgn ayam..mula2 takut jugakk aku nak bagi dia makan..takut tak lulus jd GF dia..HAHAHA~
TAPI bila aku tengok dia selera semacam jew,aku pun ape lagi...fuhhhh!! tarik nafas lega lah..mybe sedappp kot..sedaplah sangat kan...hehehee :P
so, korang nak tahu,bkan senang tau nak puas kan hati BF nie..before jadi husband baik belajar dulu...learn everything about what he like....after married nanti senang, u ols dah pndai sume..tak ade lah si hubby nie mkn kt luar or cari pompuan lain...HEHEHHE!!!

Masak Asam Pedas Ala-Ala Johor








BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, potong 14 atau ikut suka
1 cawan cili kisar
1 genggam daun kesom, cuci dan toskan
1/2 cawan jus asam jawa
2 biji terung kari
Garam dan gula secukup rasa (@serbuk perasa)

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
2 biji buah keras
1/2 camca teh lada hitam
1 camca besar ketumbar biji
1/2 camca teh jintan kasar
1/2 camca teh jintan halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan toskan. Terung kari dibuang sedikit kulitnya, belah 4 dan rendam dalam air garam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga garing, masukkan ayam dan daun kesom (toskan), gaul rata dan masak hingga ayam kecut.
  3. Tuang air secukupnya, kacau dan masak hingga ayam empuk. Masukkan jus asam jawa, perasakan dengan garam secukupnya, sedikit gula dan serbuk perasa (jika guna). Akhir sekali masukkan terung tadi (toskan) dan masak hingga terung lembut. Rasa dan jika ok, matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam-ulaman
SELAMAT MENCUBA :D

No comments:

Post a Comment